Vrije opdracht - week 9

Bepalen van het onderwerp voor mijn vrije opdrachtOm mijn vrije opdracht te bepalen ben ik eerst mijn oude werk terug gaan kijken om te ontdekken welke onderwerpen en wat voor soort projecten het beste bij mij en bij mijn afstuderen passen. Wat vind ik interessant en wat zegt iets over mij als grafisch ontwerper?

Uit dit kleine onderzoekje kwam al snel naar voren dat veel van mijn projecten op een of andere manier gerelateerd zijn aan nieuws en de media. Het is mijn inspiratie voor een project of een project gaat over een onderwerp dat in de media besproken wordt. Daarnaast ben ik mij tijdens mijn academietijd steeds meer bewust geworden hoe groot de macht van de media eigenlijk is maar ook hoe groot jouw invloed als ontwerper daarin kan zijn. De media laat vaak maar 1 kant van een verhaal zien en als grafisch ontwerper kun je ook de andere kant laten zien. Daarnaast raak ik geïnspireerd door kleine dingen die je in het dagelijkse leven tegen komt. De dingen die verwondering of vragen oproepen en waar je normaal nooit bij stil staat.

Belangrijke punten voor mij uit eerdere opdrachten waren onder andere:

  • Het maatschappelijke aspect
  • Een boodschap of verhaal willen vertellen
  • Een product voortkomende uit een uitgebreid onderzoek
  • Mapping of netwerk
  • Media en de rol van de media
  • Verbeeldingskracht

Onderwerpen Het belangrijkste aan mijn vrije opdracht vind ik dat ik met veel plezier een mooi eindproduct kan neerzetten. Om met veel plezier aan mijn project te kunnen werken wilde ik bovenstaande punten als uitgangspunt voor mijn vrije opdracht nemen. Dit is wat ik als ontwerper interessant vind, je kunt mensen een verhaal vanuit jouw standpunt vertellen.

Verbeeldingskracht Vorig jaar ben ik een tijdje bezig geweest met een onderzoek over verbeeldingskracht en tekstverbeelding. Hoe vertaald men tekst naar beeld? Wanneer je een verhaal leest waarin een bepaalde plek omschreven wordt, verschijnt er een beeld in je hoofd hoe deze plek er volgens jou uitziet. Voor iedereen zal dit beeld verschillen. Sommige woorden uit de tekst spelen geen rol meer in jouw visualisatie of zien er juist tegenovergesteld uit. En in hoeverre hebben andere media hier invloed op? Als je eerst een boek leest en vervolgens de film kijkt verdwijnen de beelden die je uit het boek had. En welk beeld is dan het sterkt als je het boek vervolgens weer leest?

Dit onderwerp en deze vragen vind ik nog steeds erg interessant maar voor mijn vrije opdracht ben ik opzoek naar meer grip op een specifiek onderwerp. Dit onderwerp voelt te vrij en ik loop al snel vast op dingen die ik vorig jaar al eerder bestudeerd heb. Daarom schuif ik dit onderwerp voorlopig even aan de kant en misschien dat ik hier later nog op terug kan komen of mijn onderwerp hier aan terug kan koppelen.

Het moment van Sven Ook dit was typisch zo'n media ding dat mij inspireert. 1 Moment met velen gevolgen. 1 moment waarop de verwachtingen hoog gespannen zijn en een gebeurtenis van 1 seconde waarin alles veranderd. Uit dit ene moment ontstaan tientallen verhalen. Al op het moment dat het fout gaat en niemand nog weet wat er gebeurt is wordt er druk gespeculeerd; Wat gebeurde er? Ging er iets fout? Wat ging er fout? Waarom ging het fout? en Wiens schuld was dat? Er ontstaan verhalen en die verhalen worden verspreid. Pas minuten later wordt duidelijk wat er werkelijk gebeurt is.

1 Moment bepaald het beeld, 1 moment kan de wereld veranderen (al is dat in dit geval wat overdreven). Wat zijn de oorzaken en wat de gevolgen? En welke verhalen worden er aan gekoppeld?

  • Het verhaal vooraf
  • Het verhaal van 'het' moment
  • Het verhaal 1 seconde later
  • Het verhaal van Sven
  • Het verhaal van de (onterechte) gouden medaille winnaar
  • Het verhaal van de bronse medaille winnaar
  • Het verhaal van Kemkers
  • Het verhaal van Gemser
  • Het verhaal van de gebeurtenissen bij de schaatsbond
  • Het verhaal van de geschiedenis: schaatser Jan Bols
  • Het verhaal van de Sven: hij schrijft geschiedenis
  • Het verhaal op het web (twitter etc.)
  • Het verhaal in feiten (rondetijden etc.)
  • Het verhaal in de internationale pers
  • Het verhaal van 'de Prins'
  • Het verhaal van ons - de Nederlanders
  • Het verhaal: wat zijn de theorieën achter de fout

Kortom: Sven schrijft geschiedenis en wordt nooit meer vergeten. Hij zal altijd herinnerd worden als 'de schaatser die goud verloor door een stomme fout'.

Oorlog in beeld Oorlogsverslaggeving en vooral ook de fotografie roepen vragen bij mij op. Elke oorlog wordt op dezelfde manier in beeld gebracht, je ziet dezelfde beelden en leest het zelfde soort verhalen. Beeld en tekst is inwisselbaar geworden. Zelfs de politieke beweegredenen verdwijnen na verloop van tijd uit beeld en er blijft vaak niet veel anders over dan een beeld van een soldaat met een klein jongetje aan zijn hand. Daarnaast geven deze beelden een gewenning, niemand kijkt meer op van de doden die dagelijks in oorlogsgebieden vallen en dat terwijl ook Nederland niet eens zo lang geleden verwoest was door een oorlog.

  • Hoe was de verslaggeving over de oorlog vroeger?
  • Hoe wordt en werd oorlog in beeld gebracht? Zijn deze beelden anders dan de beelden van de huidige oorlogen? Wat zien we tegenwoordig en welke beelden kregen we vroeger te zien?
  • Welke overeenkomsten en verschillen zijn er binnen de verslaggeving (met name in fotografie)?
  • Hoe verhouden deze gebeurtenissen tot beelden van andere gebeurtenissen? Welke overeenkomsten hebben beelden van andere gebeurtenissen? (bv aardbevingen?)
  • Welke beelden kloppen met de werkelijkheid en welke zijn geënsceneerd?
  • Welke rol spelen beelden binnen de verstomping van de maatschappij?

Genoeg vragen om mij hier wat meer in te verdiepen. Wat valt hier te ontdekken? Is hier een lijn in te bekennen? En wat kan ik hier over vertellen?

(Hoewel ik de bovenstaande uitgangspunten ook prima in een van de gestelde opdrachten kwijt zou kunnen (namelijk vloeibare beelden; waarin je een door jouw gekozen beeld als uitgangspunt voor de rest van de opdracht neemt) heb ik hier bewust niet voor gekozen omdat ik me niet door een opdracht wil laten leiden, ik wil de vrijheid hebben om nog alle kanten op te kunnen.)

ID Crossing Border - week 9

Crossing Border is een (niet al te groots maar wel heel succesvol) festival waar verschillende disciplines (muziek, literatuur en film) elkaar ontmoeten.  Het is een 5-daags festival waar bekende en tot dan toe minder bekende artiesten optreden en dat sinds 1993 plaatsvindt op verschillende locaties in het centrum van Den Haag. Het multidisciplinaire en kleinschalige is hetgeen wat mij zo aanspreekt aan dit festival en naar mijn inzicht komen de verschillende disciplines in de huidige identiteit niet echt naar voren.

Uitgangspunten na eerste onderzoek:

  • Opvallend vond ik de recensies en overige informatie die ik over het festival vond. In eerste instantie zie je overal alleen de muzikale optredens naar voren komen, hier is genoeg over te vinden. Naar het multidisciplinaire moet je echt opzoek gaan. Pas dan vind je welke activiteiten zich hier mee bezig houden. In mijn identiteit zou ik het letterlijke 'crossing border' meer naar voren willen brengen. Dit moet wat mij betreft in de identiteit al naar voren komen (hoe voor de hand liggend dit ook lijkt). Dit betekend natuurlijk niet dat dit ook op een letterlijke of voor de hand liggende manier uitgebeeld hoeft te worden hier zijn naar mijn idee nog veel mogelijkheden in. Letterlijk of niet letterlijk de grens over gaan, wat zijn de grenzen/borders in het dagelijkse leven? Tussen welke werelden 'reizen' wij dagelijks?
  • Daarnaast inspireert de kruising muziek/literatuur mij. Deze twee lijken in eerste instantie (in doelgroep) verder van elkaar af te liggen dan in werkelijkheid. Het is allebei een tekstuele vertaling van iets, iemand wil een verhaal vertellen. Zo liet zangeres Natalie Merchant zich inspireren door oude gedichten. Literaire teksten en song teksten kunnen een relatie met elkaar aangaan.
  • Welke 'borders crossen' de artiesten die op het festival optreden? Wat is hun land van herkomst?
  • Quote schrijfster Ruth Lasters: "...verliefd op woorden en het mechanisme van taal. Ze ziet het alfabet als een ogenschijnlijk bescheiden instrument van slechts 26 letters dat op magische wijze ongelofelijke combinatie mogelijkheden biedt." Muzieknoten hebben natuurlijk dezelfde magie, met enkele noten kun je elke melodie componeren. En met primaire kleuren maak je de meest uiteenlopende kunst. Hoe varieer je met zo weinig mogelijk middelen? En hoe combineer je deze middelen?

Afstuderen!

Daar gaan we dan... Na een super stage periode bij Koeweiden Postma gaat het afstuderen nu echt beginnen! Het belooft een drukke periode te gaan worden en via dit blog zal ik mijn projecten, inspiratie, ideeën, onderzoeken en experimenten met jullie proberen te delen. Mijn afstuderen bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Keuze uit opdrachten serie
  2. Keuze uit opdrachten serie of een vrije opdracht
  3. Tekst in beeld (gezamenlijke publicatie)
  4. Scriptie
  5. Module ondernemerschap

Inmiddels heb ik mijn opdrachten gekozen en voor het grootste deel duidelijk hoe mijn afstudeer opdrachten eruit gaan zien. Hieronder zal ik de opdrachten uitgebreid omschrijven:

1. Nieuwe visuele identiteit voor een festival Uit een rijtje gegeven festivals heb ik gekozen om de identiteit voor het Crossing Border festival in Den Haag te gaan ontwerpen. Dit is een festival waar de combinatie literatuur, muziek, film en beeldende kunst centraal staat.

De vraag vanuit de opdracht is: Het ontwerpen voor een festival heeft in de eerste plaats een heel direct en helder doel: het festival aankondigen en het publiek informeren over de diverse voorstellingen. Daarnaast is het een kans een caleidoscopisch beeld te geven van de betekenis van muziek, theater en dans in onze huidige samenleving. Hoe kun je hier als ontwerper inhoud aan geven?

  • Ontwikkel een origineel en eigen ontwerpconcept waarmee de visuele en inhoudelijke uitgangspunten worden neergelegd.
  • Ontwerp 5 affiches op A0 formaat, waarvan 1 een programma overzicht affiche is.
  • Ontwerp 2 verschillende (minimaal 16 pagina's tellende) dagkranten. Ontwikkel hiervoor een eigen redactioneel concept. Denk hierbij ook aan vermenging met nieuws en achtergronden van buiten het festival. Een timetable; een schematisch overzicht van wie op welk podium staat dient ook uitgewerkt te worden.
  • Ontwerp een of meerdere aan het evenement gebonden gadgets (buttons, t-shirts, tickets, banieren) of andere uitingen ter ondersteuning van de visuele identiteit (uitnodiging, briefpapier)

2. Vrije Opdracht Tijdens je studie heb je veel onderzoek gedaan naar wat het ontwerpvak inhoudt en wat het voor jouw betekent. Je hebt natuurlijk geleidelijk aan een visie ontwikkeld. Om sommige punten ben je er misschien nog niet helemaal uit, maar hoe dan ook is nu het moment om jou ideeën over het vak voor het voetlicht te brengen en uit te dragen. Het eindexamen is voorlopig misschien het laatste moment voor een eigen/vrije/onderzoeks opdracht en dat is een zekere luxe positie. Beschouw deze opdracht dan ook vooral als een kans om jezelf op een inventieve en inspirerende wijze voor te stellen en uiting te geven aan wat je belangrijk vindt.

Een vrije opdracht is heel leuk, maar ook een heel pittige opgave. Tijd is je grootste vijand. Maak daarom vooraf een realistische planning.

3. Tekst in beeld In deze opdracht gaat het erom jezelf als ontwerper te profileren middels taal. Iedere student ontwerpt een of meerder pagina's van een gezamenlijk te publiceren krant. Onderzoek de ontwerpwereld om je heen vanuit verschillende invalshoeken. Ontwerp naar aanleiding hiervan een of meerdere krantenpagina's die jij als gezichts-, identiteits- en opvattingsbepalend voor jezelf beschouwt. Beschouw deze opdracht als een kans om jezelf te presenteren aan de buitenwereld. (Bedenk dat deze krant gedrukt wordt en verspreid tijdens de eindexamenexposititie.

4. Scriptie Een theoretisch onderzoek binnen of duidelijk gerelateerd aan het vakgebied. Bespreek het onderwerp en ontwerp van je scriptie in overleg met je docenten. Ontwerp en uitvoering wordt tijdens het examen ook beoordeeld. De beoordeling van het ontwerp zal zich richten op de relatie met de inhoud.

Voor de vormgeving geldt: Het ontwerp van de scriptie maakt een inhoudelijke verbinding met het onderwerp, de onderzoeksvraag en de conclusie. En roept hierdoor vragen op die vervolgens inhoudelijk worden beantwoord. Je laat zien dat je in staat bent een intelligente verbinding te maken tussen inhoud en onderwerp.

5. Module ondernemerschap De module ondernemerschap is er om je te ondersteunen bij het maken van concrete plannen voor de toekomst. De module bestaat uit:

  • Twee bijeenkomsten met je jobcoach (start en eind afstuderen)
  • Minimaal 2 onderdelen (workshops) uit het programma ondernemerschap
  • Een afstudeerplanning
  • Een schrijfopdracht
  • Een presentatie over jezelf als professional

Kortom genoeg te doen dus laten we beginnen!